Ach ty intranety

2. září 2016 v 13:09 | Grumpy |  Internety
Myšlenka intranetu je moc hezká věc, ale její špatné provedení dokáže člověku (hlavně takové nevrlé nutrii jako jsem já) pořádně zatočit s nervy. Každým rokem se informační technologie prokopávají hlouběji do vzdělávacího systému. Otázkou zůstává - je to tak správně?


Na základní škole jsme kolem 5. třídy dostali brikety od Nokie, pomocí kterých jsme dvakrát týdně napsali rodičům, že jsme v pořádku dorazili na hudebku nebo domů (a ve zbylém čase jsme hráli hada). Na střední škole už patřily tzv. "počítače" mezi jeden z předmětů a dokonce se plíživě začal vkrádat jakýsi systém, který docela dobře suploval papírovou třídnici nebo třeba ferman, u kterého se vždy po ránu tlačil zástup lidí, a tak jste si museli na zjištění, že vám žádná hodina neodpadá, hezky počkat. Dokonce i známky a naplánované testy nám učitelé do systému vkládali a mohli jsme jim posílat rozsáhlejší úkoly a referáty. Díky tomu jsme skoro nepotřebovali fyzický papírový index.

Tomu říkám využití intranetu ve zdravé míře a vhodným způsobem. S nástupem na vysokou školu nám v tom ale udělali pěkný nepořádek. Celý systém vypadá, jako že je v permanentní rekonstrukci. Místo toho, aby byl krásně integrovaný jako ten, který jsme měli na střední, je to jeden velký chaos, který je, zdá se, vytvořen a spravován lidmi, kteří se zcela ztratili v pokroku. Jak si pak vysvětlit, že potřebujete jeden samostatný systém pouze na informace ohledně studia (z nichž většina se vás vůbec netýká a pokud chcete něco najít, tak to přeji hodně štěstí), jeden samostatný systém obsahující vaše předměty, další samostatný systém na rozvrh hodin, další na známky a kredity, další pouze na podrobné informace o všech předmětech, další na online knihovnu, další, který se týká výhradně výměnných studií a praxí, a tak dále a tak dále... A do každého se samozřejmě musíte znovu přihlásit.

Moc tomu nerozumíte? To já taky ne. Není divu, že když se chci něco opravdu spolehlivě dozvědět, raději napíšu email do příšlušného oddělení. Problém ale je, když mě jedno oddělení odkáže na druhé a to druhé mě odkáže zase na někoho úplně jiného. A každý mi sdělí zcela jiné informace.

Bohužel se stává čím dál tím častěji, že z některých předmětů se stává pouze e-learning, což sice zní hrozně nóbl, ale ve skutečnosti to znamená, že místo opravdových lekcí si musíte doma přečíst prezentaci od učitele a následně mu na dané téma zpracovat desetistránkový blábol. Hlavně aby měl v pořádku veškeré parametry jako jsou okraje, řádkování a bibliografie. A tak se ptám: dá vám tohle víc než opravdová lekce s učitelem, kde byste si mohli zapisovat zajímavé poznámky a dotázat se na to, co vás při ní napadne? Nechci být vyloženě ošklivá, ale mně tohle dalo zejména schopnost natáhnout jakýkoliv text na určený počet stránek tak, aby to znělo zajímavě. A to od svého vzdělání nechci.

Čím déle studuji a čím víc se blíží datum, kdy bych měla školu úspěšně zakončit, tím více začínám vyšilovat, že s tím končím, protože to přece nemůžu zvládnout. Vyšiluju, že nemůžu nikdy najít ty správné informace. Vyšiluju, že se mi pomalu taví mozek a místo kreativního myšlení a kritických otázek jsem schopná se zeptat jen na "Kolik stránek má ta práce mít?" nebo "Na kolik minut má být ta prezentace?" Ze všech stran se mladým lidem vyčítá, že tráví příliš mnoho času u počítačů. Zkuste si ale v dnešní době vystudovat vysokou školu bez stálého přístupu k internetu. Nejde to, že? Trochu se mi stýská po časech, kdy byly počítače ještě na uhlí a sloužily k tomu, aby se na nich hrálo Age of Empires, a kdy stačilo paní učitelce odevzdat ručně napsaný čtenářský deník.
 


Komentáře

1 ra.innie ra.innie | E-mail | Web | 2. září 2016 v 14:54 | Reagovat

Velmi zajímavé zamyšlení. Musím se přiznat, že boj při zapisování a přehazování předmětů, je mezi mnou a intranetem každý rok. Nezdá se, ale je to pěkně zákeřný soupeř a bojovník. To byla doba, kdy se počítače staly předmětem. Tvá slova mě opravdu pobavila. K poslednímu odstavci - myslím, že jsou kladena na práce příliš velká pravidla. U nás na stavárně se tomu ovšem nesmím asi divit což. Hezky napsaný článek. Ovšem k zamyšlení samozřejmě.

2 Lúmenn Lúmenn | Web | 2. září 2016 v 15:58 | Reagovat

A já nadávala na IS na Masárně:D Na jaké škole to probohy mají takhle pekelný systém?

3 Grumpy Grumpy | Web | 2. září 2016 v 19:23 | Reagovat

[1]: Děkuji :) Taky s tím bojuju a je to jeden z důvodů, proč mi ze školy občas vážně tečou nervy. Ohledně formálních požadavků na psaní prací - chápu to u bakalářské nebo jiné závěrečné práce, ale u těch menších se to přeceňuje. Z nedůležitého předmětu mi takhle vyučující práci vrátila s tím, že v citaci byla špatně čárka.

[2]: Studuju na jedné finské škole, takže to máme asi trochu jinak...

4 Čerf Čerf | E-mail | Web | 3. září 2016 v 0:57 | Reagovat

E-learning je dobrá podpůrná vzdělávací forma, ale základem by měl být vždycky osobní kontakt s odborníkem - učitelem. Vzdělávání přes internet je, myslím, často jen alibi pro zjednodušení práce ze strany kantora. Powerpointovská prezentace si na rozdíl od dobrého učitele nikdy nezíská úctu a obdiv studentů, které můžou mít nakonec pro vzdělání mnohem zásadnější význam než sebelépe zpracovaný soubor informací :-).

5 Jana Jana | E-mail | Web | 4. září 2016 v 12:03 | Reagovat

je fakt, že mně mnohem více baví právě tato forma studia. Pokud ve škole budou i nadále vyučovat doktorandi a ne inteligentní bytosti, které ví, o čem mluví, budu preferovat samostudium a sama se doptávat odborníků, než spoléhat na to, že nějaký stejně starý študák mi bude vykládat něco našprtané nazpaměť.

6 Grumpy Grumpy | Web | 9. září 2016 v 8:48 | Reagovat

[4]: Souhlasím, osobně se taky naučím mnohem víc z opravdových lekcí a k takovému učiteli je pak mnohem snazší si získat úctu, než když ho student zná pomalu jen z elektronické komunikace. Bohužel je to často spíš otázkou škrtů v rozpočtech škol...

[5]: Tak to máte zase trochu jiné... Je pravda, že doktorandi se musí na někom učit, ale když vyloženě učit neumějí, je to hrůza (mám zkušenosti tedy jen z praktikantů, co k nám chodili na gympl, ale taky to byl děs). To pak chápu, že tě to nebaví. U nás moc studentů nemáme (měli jsme jednoho a to teda byl vrchol všeho, co jsem do té doby zažila), zato spíše odborníky než učitele v pravém slova smyslu. Což je právě někdy o dost lepší, protože se od nich dozvíš tolik zajímavostí, na které bys sama nepřišla. A proto mě takovéhle lekce baví a dají mi mnohem víc.

7 Šárka Šárka | Web | 19. září 2016 v 10:56 | Reagovat

Je to hrozný chaos, viď? Jsou potřeba celé tlusté brožury o tom, jak se v těchto systémech orientovat. Někdy bych fakt chtěla zkusit, jaké to bylo studovat třeba před 20 lety. (Teda za komoušů ne, ale přesně v té době, kdy ještě lidi neměli ani ty mobily). Asi bych se pak s chutí vrátila do dnešní doby, ale stejně...klikací války o termíny, o rozvrhy, jedno kliknutí špatně a letíš ze školy. Docela švanda.
Dobrá hodina s dobrým učitelem je k nezaplacení. A jak o tom píšeme, už se mi začíná hrozně moc stýskat po univerzitě :)

8 naoki-keiko naoki-keiko | Web | 28. září 2016 v 16:54 | Reagovat

Závidím ti, že tě to potkalo až na vejšce. Já to zažívám od druháku na střední. Zrušili nám papírové indexy (tím jsme například přišli o jednoduché a levném prokázání, že jsme studenti) a od té doby- Intranet.
Nejlepší je to na začátku školního roku. Nefunguje a s ním nefunguje nic.
Pak jsou tu učitelé, kteří nám na něj mají dávat materiály, ale evidentně netuší jak to funguje.
Pak jsou tu studenti, kteří tráví na internetu ve dne v noci ale stáhnout si něco z intranetu také neumí.
Netěším se na vysokou...

9 Grumpy Grumpy | Web | 29. září 2016 v 11:47 | Reagovat

[7]: Taky bych si to chtěla vyzkoušet, jaké to tehdy bylo :-) Tedy ne, že bych přímo chtěla psát závěrečné práce na stroji nebo ručně, ale...

[8]: Na střední jsme měli ten systém, který jsem popsala, jmenoval se žákovská a byl docela fajn, srozumitelný pro všechny. Co máme ale teď je hrozný chaos a to hlavně proto, že s tím nikdo neumí pořádně zacházet a nikdo to neumí všechno propojit. No hrůza. Nezávidím ti, že si to musíš protrpět už na střední.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama